بلاگ

اجرای سقف عرشه فولادی

در عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی یکی از روش‌های جدید اجرای سقف است که به خاطر مزایای فراوان که یکی از آن ها سرعت بالاست، در حال حاضر علاقه‌مندان بسیار زیادی در دنیا پیدا کرده است.به جرأت می توان گفت که کیفیت طراحی و اجرای پروژه های عرشه فولادی امروزه، به دلیل کنترل های دقیق و مستمر، بسیار چشمگیر بوده است.

یکی از فاکتورهای مهم در اجرای ساختمان در روش‌های مدرن، سرعت بالای اجرا، سبک سازی و حذف مصالح و روش‌های قدیمی وقت‌گیر و پرهزینه می‌باشد. سبک سازی و اجرای سریع دو اصل بسیار مهم است که در تمام دنیا توجه خاصی به آنها شده است و مهندسین، معماران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همه تلاش خود را بر آن داشته‌اند تا بتوانند محصولاتی را روانه بازار نمایند و طرح و نقشه‌ای پیاده سازند تا وزن سازه به حداقل رسیده و صنعتی سازی بیشترین سرعت را در امر ساخت و ساز داشته باشد.

اجرای سقف عرشه فولادی

یکی از بخش‌های ساختمان که تاثیر فوق العاده‌ای در سرعت ساخت دارد، سقف سازه می‌باشد. اگر در اجرای سقف از روش‌های جدید استفاده شود، پروژه در دوره زمان کوتاه و بسیار مناسبی اجرا می‌گردد. در ادامه مطلب به اختصار مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی می پردازیم.

مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی:

دپوی موقت ورق ها:

بعد از برش و شماره گذاری محموله، ورق ها به محل پروژه حمل شده و در بسته بندی های شماره گذاری شده (بر اساس اندازه و ترازمشخص شده) روی هم و در حداقل فضای ممکن قرار داده می شوند.

مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی

انتقال ورق ها:

صفحات توسط جرثقیل و با تاور مستقر در کارگاه طبق اندازه های تعیین شده برای هر دهانه به تراز مورد نظر انتقال می یابند.

قرار دادن ورق ها در دهانه:

همه ورق ها بر اساس جایگاه مورد استفاده آن از روی نقشه سازه مشخص و شماره گذاری شده و در این مرحله هر ورق در محل مورد نظر قرار داده می شود. ورق های عرشه برای انواع دهانه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت اجرای سقف تا دهنه ۳ متر بدون تیر فرعی و تا دهنه ۶ متر با یک تیر فرعی بدون نیاز به شمع گذاری را دارا می باشند.

مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی

تثبیت ورق ها به وسیله پرچ یا جوش موضعی:

ورقه ها با استفاده از پرچ یا جوش های موضعی جهت جلوگیری از هر نوع حادثه احتمالی و یا جابجایی ناخواسته در محل نصب تثبیت می گردند.

بیشتر بخوانید : سقف‌ عرشه فولادی چیست؟

نصب برشگیر روی تیر های اصلی

برش گیر ها بسته به ارتفاع دال ، طول دهانه ، جهت ورق ها و با توجه به نقشه های اجرائی دارای ابعاد و تعداد گوناگون می باشند، محاسبه و طراحی نوع و اندازه، طول و فاصله برشگیرها از یکدیگر با توجه به استاندارد های ایران و آیین نامه های بین المللی انجام می گیرد.

مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی

قرار دادن بازشو ها و دریچه ها مطابق نقشه های اجرائی

در این مرحله و پس از بتن ریزی مطابق نقشه ها، جهت ایجاد دریچه و داکت ها با استفاده از قالب بندی که در اندازه های مورد نیاز وجود دارد محل مورد نظر انتخاب و قالب بندی جهت جلوگیری از نفوذ بتن محافظت شده و پس از خشک شدن بتن در قسمت های دیگر سقف محل مورد نظرجهت ایجاد دریچه برش داده می شود.

اجرای میلگرد های حرارتی و تقویتی

در این مرحله میلگرد های تقویت کننده خمشی که وظیفه ایجاد مقاومت در برابر خمش در قسمت هایی که مقطع فولادی ساخته شده توسط ورق های کامپوزیتی کافی نمی باشد را دارند اجرا می گردد.

مراحل اجرای سقف با عرشه فولادی

بتن ریزی و تسطیح سطح بتن

در طی مرحله نصب ورق ها و بتن ریزی، ورق به عنوان یک قالب خود نگهدارنده و سکوی کار مورد بکار می رود، و همچنین با توجه به عدم نیاز به شمع بندی بتن ریزی چندین تراز می تواند به صورت همزمان اجرا شود.

مزایای سقف عرشه فولادی ( متال دک )

– سرعت اجرا در سقف های عرشه فولادی تا دوازده برابر بیشتر از سقف های معمول مثل دال بتونی، کامپوزیت و تیرچه بلوک می باشد.

– وزن کمتر در سقف های عرشه فولادی موجب وزن کمتر سازه شده و امکان کاهش وزت اسکلت و فونداسیون میسر خواهد شد. وزن بار بتن این سقف با ۷ سانتی متر ضخامت حجم از بتن سبک دانه سازه ای ، معادل ۱۲۰ کیلوگرم و بتن معمولی ۱۶۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد که این میزان از دیگر سقف های مانند کامپوزیت، دال بتونی، تیرچه بلوک حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتر می باشد.

– عدم نیاز به شمع گذاری برای اجرای سقف تا دهنه ۳ متر بدون تیر فرعی و تا دهنه ۶ متر با یک تیر فرعی از مزایای مهم این سیستم است که امکان اجرا سقف و بتن ریزی همزمان همه طبقات ساختمان را فراهم می سازد.

– در این سیستم،قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد،حذف شده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی همه سقف و طبقات اقدام کرد.

مزایای سقف عرشه فولادی ( متال دک )

– میزان بتون مورد نیاز در این نوع سقف ها بطور میانگین ۰/۰۷ متر مکعب به ازای هر متر مربع می باشد و نسبت به سقف های مشابه نیاز کمتری به بتون خواهد داشت. همچنین نگهداری و کیورینگ در این نوع سقف ها بدلیل حفظ مقدار قابل توجهی از آب بتون به مراتب ساده تر بوده و به دلیل عدم ریزش و نفوذ شیره بتون از کیفیت بالایی برخوردار است.

– بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف و یکپارچه برخوردار بوده به طوری که بعد از بتن ریزی نیازی به رگلاژ بتون و کف سازی و پوکه ریزی نمی‌باشد.

– نصب ورق ها بدون جوشکاری و تنها با میخ های فولادی هیلتی و گل میخ مطابق با استاندارد بین المللی BS و اصول فنی و مهندسی انجام می گیرید.

– با حذف تیرهای فرعی و میلگردهای کششی مقدار چشمگیری در مصرف آهن آلات صرفه جویی می شود.

– کاهش هزینه حمل و نقل، سهولت دپوی مصالح در کارگاه و بالا بردن ضریب ایمنی کارگاه از مزایای دیگر سیستم سقف Smart Deck ( اسمارت دک ) است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *