بلاگ

سازه های فولادی سبک LSF چیست ؟

در عرشه فولادی, مقاله

سازه های فولادی سبک LSF چیست ؟

سازه های فولادی سبک LSF که به اختصار به آن سازه LSF می گویند ، یکی از سیستم های مدرن ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه می باشد استفاده می گردد و از سیستم های مورد تایید است .

 

سازه فولادی سبک ، در واقع یک سیستم سازه ای پیشرفته هست. که در انواع ساخت و سازها کاربرد دارد.ساختمان های 3 تا 9 طبقه نيز توسط سيستم های ترکيبی با اين روش قابل اجرا هستند و یکی از مناسب ترین سیستم های ساختمانی هست که امروزه در جهان استفاده می گردد.
سازه LSF تکنولوژی جدیدی است كه در بیشتر کشورهای پيشرفته دنيا مانند آمريکا, کانادا, استراليا و ژاپن بطور وسیعی در حال اجرا و استفاده است ، بطوريکه در بعضی ايالت های آمريکا بخش عمده ی ساخت و ساز توسط اين روش صورت می گیرد. اين تکنولوژی چندين سال است که به عنوان راه حلی مناسب برای انبوه سازی و سريع سازی در اين کشورها بکار گرفته شده است است. مطالعات در بخش های سازه ، معماری ، تاسيسات برقی و مکانيکی اين سيستم منجر به بومی کردن روش های طراحی، ساخت و نصب اين سيستم گرديده است اين سيستم ساختمانی دارای تاييديه فنی از مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن بوده و بعنوان يکی از تکنولوژی های نوين ساختمان در کشور به طور رسمی معرفی شده ، مي باشند.

کاربرد سازه های فولادی سبک LSF در صنعت ساختمان

سیستم سازه های فولادی سبک LSF یا light steel frame ، سیستم سازه ای پیشرفته ای هست که در انواع ساخت وسازها، تک خانوار و چندخانوار، ساختمان های مسکونی و اداری یک، دو و سه طبقه، هتل ها و هتل آپارتمان ها، ساختمان های مدارس و دانشگاه ها، رستوران ها و… دارای کاربرد هست.
این سیستم یکی از مناسبترین سیستم های ساختمانی می باشد که در حال حاضر در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین المان در این سازه ها ، مقاطع فولادی جدار نازک LGS می باشد. مقاطع فولادی جدار نازک، مقاطع فلزی سرد نورد شده ای هستند که با استفاده از ورق های فولادی نازک و با استفاده از روش Roll Forming شکل دهی می شوند.

داشتن ضخامت یکنواخت در عرض مقطع ها و استفاده از روش Roll Forming برای ساخت آنهاست که موجب می شود تولید در حجم بسیار بالا و با کیفیت مناسب و یکنواخت انجام بگیرد . مقاطع فولادی جدار نازک، سبک بوده و به راحتی قابل حمل هستند. بخش های مختلف ساختمان را به آسانی می توان با این مقاطع مونتاژ کرد. این عوامل سبب می شود که عملیات ساخت با این سیستم بسیار سریع باشد.

پانل های پیش ساخته یا Penalization

جهت گیری کنونی سازه های فولادی سبک به سمت تکنیک پانل های پیش ساخته یا Penalization می باشد که در این روش دیوارهای ساختمان در محل کارخانه و تحت شرایط کنترل شده مونتاژشده و بعد به محل سایت جهت نصب منتقل می شوند. این روش موجب بالا رفتن سرعت نصب این سیستم در محل کارگاه می شود.
در پروسه فرم دهی و ساخت مقاطع فولادی جدار نازک یک سری سوراخ های استاندارد درون این مقاطع ایجاد می کنند که عبور دادن سیم ها و لوله ها از داخل این سوراخ ها باعث تسهیل در نصب سیستم های الکتریکی و لوله کشی ها در داخل دیوار می شود. این سیستم نسبت به بقیه مصالح مزیت های بالاتری دارد.

به برخی از این مزایا در ادامه می پردازیم:

مزایای سیستم سازه های LSF

بادوام بودن

در مقاطع فولادی جدار نازک جمع شدگی و تغییر شکل و کج شدگی مقطع وجود نداشته و در نتیجه مشکلات ایجاد شده برای پانل های چوبی و پانل های گچی متصل شده به این اجزای فلزی نیز به حداقل مقدار ممکن کاهش می یابد. همچنین فلز یک ماده غیر ارگانیک بوده و در نتیجه در مقابل رطوبت و هجوم حشرات مقاوم است و چرخش، کج شدگی، جداشدگی، ترک و خزش در آن ایجاد نخواهد شد.

انعطاف پذیری

این مقاطع می توانند به صورت اعضای تکی و یا به صورت پانل های آماده شده در کارخانه، به سایت انتقال یابند . تنوع ضخامت و ابعاد مقاطع جدار نازک امکان انعطاف پذیری زیادی را در مرحله طراحی ایجاد می کنند.مثلا در طراحی یک سیستم خاص که ارتفاع تیرچه ها باید محدود باشد، بدون اینکه لازم باشد فواصل المان های کف و یا دیوار را تغییر داد، می توان با تغییر ضخامت مقطع جدار نازک، این محدودیت را برآورده کرد.

وزن سبک

مقاطع فولادی جدار نازک به خاطر سبک بودن به آسانی قابل حمل و جابجایی در محل کارگاه هستند و ل در نتیجه هزینه مربوط به کارگر را کاهش می دهد.

مقاومت در برابر آتش

مقاطع فولادی،مصالحی غیر قابل اشتعال هستند این مصالح نمی سوزند و موجب گسترش حریق در فضاهای مختلف ساختمان نمی شوند. در نتیجه مالکان می توانند هزینه بیمه کمتری را برای بیمه کردن ساختمان در برابر آتش بپردازند

ثبات در ابعاد سازه های LSF

به خاطر این که فلز ماده ای است که در مقایسه با مصالح ارگانیک، در مراحل پروسه مختلف شکل می گیرد،در نتیجه مقاطع کاملا صاف و هم شکل بوده و دارای کیفیت یکسانی هستند.

تنوع در مصالح نما

سطوح بیرونی ساختمان با سیستم سازه های فولادی سبک LSF ،می تواند با انواع مصالح نمایی که معمار پروژه بخواهد پوشش داده شود. از نماهای قابل استفاده می توان به مصالح بنایی و آجر، انواع سنگ های نما، نماهای آلمینیومی، نماهای چوبی، مصالح سرامیکی، نمای PVC و… اشاره کرد. در سطوح داخلی ساختمان، پانل های گچی مستقیما بر روی المان های فولادی جدار نازک دیوار متصل می شوند.

سرعت در اجرای سازه های LSF

سیستم سازه های فولادی سبک، یک سیستم سریع و آسان می باشد و بدون استفاده از نیروهای کاری با تخصص بالا قابل اجرا هست. به خاطر سبک بودن وزن اجرای سازه های LSF سبت به مصالح مرسوم دیگر، المان ها به راحتی قابل حمل و نصب بوده، درنتیجه سرعت کار بسیار بالاست.
به طور معمول در سیستم های متداول یک تیم با تجربه چهارنفره قادر هستند همه دیوارهای یک خانه سه اتاق خوابه را در یک روز نصب کنند. این سرعت سبب می شود که زمان اتمام پروژه به حداقل ممکن برسد.

نیاز کم به تجهیزات

به خاطر این که قطعات ساختمانی سیستم سازه های LSF در قطعات سبک و قابل حمل توسط افراد به کارگاه منتقل می شود، در نتیجه برای جابجایی و نصب این سیستم نیاز به ماشین آلات مخصوص نمی باشد. تجهیزات مورد نیاز برای نصب این سیستم محدود به یک سری تجهیزات پایه ای قابل حمل است.

سهولت در نصب سیستم های تاسیساتی

کلیه کابل های برق، لوله های آب و داکت های تاسیساتی می توانند پیش از نصب پانل های گچی سطوح داخلی به آسانی در فضای خالی موجود در داخل دیوارها اجرا شوند.در روند شكل دهي و ساخت مقاطع فولادي جدار نازك, سوراخ هايي استاندارد در جان اين مقاطع پيش بينی مي شود كه عبور سيم ها و لوله ها از داخل آنها موجب تسهيل در نصب سيستم هاي الكتريكي و لوله كشي ها در داخل ديوار مي شوند.

ایمنی در محل کارگاه

به خاطر سبک بودن قطعات، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاص نبوده و سطح مورد نیاز برای کار نیز فضای محدودی هست. این موضوع سبب می شود تا امنیت افراد و کارکنان به طور کامل در کارگاه تامین باشد.

عملکرد صوتی خوب

عایق های صوتی موجود در سیستم سازه های LSF سبب کاهش شدت ضربات Sound Impact شده و نیز عایق های صوتی تعبیه شده در فضاهای داخلی دیوار سبب کاهش صوت منتقل شده در فضاهای داخلی ساختمان می گشوند و در نتیجه دارای آرامش و راحتی بالایی می باشند.

کاهش هزینه ها

علاوه برمزیت های فوق که موجب کاهش هزینه های اجرا می شود، به خاطر عملکرد حرارتی خوب سیستم سازه های فولادی سبک حجم موتورخانه و ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش کم شده و موجب کاهش در هزینه های سیستم های تاسیساتی می شود.

مقاوم در برابر زلزله و طوفان های شدید

تجربه های قبلی در طوفان ها و زلزله های گذشته نشان می دهد که سازه های سازه های فولادی سبک LSF ،دارای عملکرد بهتری در برابر بارهای زلزله و طوفان نسبت به سیستم های ساختمانی دیگر هستند

قواعد مربوط به ساخت و ساز با سیستم نوین سازه های فولادی سبک LSF

مطابق با آئین نامه ی ۲۸۰۰ ایران،در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد، استفاده از سیستم سازه های فولادی سبک LSF به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتنی تاپنج طبقه یا ارتفاع ۱۸ متر از تراز پایه بلامانع می باشد. در صورت استفاده از مهاربندی قطری، این ارتفاع به ۲/۷ متر یا ۲ طبقه کاهش خواهد یافت.

استفاده از این سیستم برای دهانه ۵ متر و حداکثر ارتفاع ۶/۳ متر برای هرطبقه مجاز است.
تمام اتصالات قائم به اجزای افقی به صورتی باشندکه یکپارچگی اعضا در ارتفاع سازه تامین شود.
کنترل سازه در برابر بار باد براساس مقررات ملی ساختمان و مبحث ششم صورت می گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *