بلاگ

ساندویچ پنل سقفی چیست؟

در عرشه فولادی, مقاله

ساندویچ پنل سقفی چیست؟

ساندویچ پنل ها دارای انواع گوناگونی می باشند که در این مطلب ما به بررسی ساندویچ پنل سقفی می پردازیم.

علم و تکنولوژی به سرعت در حال حرکت است و رو به جلو حرکت می‌نمایید. درحال حاضرعلم وارد صنعت و فضای ساختمان‌سازی گشته و همه چیز را متحول کرده است. در این میان ساندویچ پنل نقش مهمی در زیبایی و استحکام بنای ساختمان ایفا می کند.

ساندویچ پنل سقفی یکی از مصالح ساختمانی است که همان گونه که از نامش پیداست برای پوشش سقف به کار می رود. ساندویچ پنل  در ابعاد مختلفی تولید و عرضه می گردد.

ساندویچ پنل جایگزین مناسبی است برای مصالح سنتی یعنی آجری وسیمانی می باشد که می توان با اطمینان کامل آن را در نظر گرفت، چون مزایای بسیاری نسبت به این مصالح دارد .از جمله سبک بودن ، تحویل و نصب بسیار آسان و سریع،قیمت مناسب ،از لحاظ کاهش هزینه های ساخت و ساز مقرون به صرفه است ،و در مصرف انرژی ها بسیارصرفه جویی می گردد.

ساندویچ پنل سازه ای هست،که از چند لایه متصل به هم تشکیل شده است .لایه های ساندویچ پنل هر کدام خاصیت فیزیکی و میکانیکی دارند و مختص به مکان بکار رفته، دارای کاربردی خاص است .اما در حالت کلی به دو نوع ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پنل سقفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پنل ها به دلیل شباهتی که از نظر ظاهری به ساندویچ دارد به آن ساندویچ پنل گفته می شود دو طرف آن ورق و در داخل آن نیز عایق و فوم مانند یک ساندویچ می باشد.

ساندویچ پنل های سقفی جزئی از ساندویچ پنل می باشند که برای پوشش سقف مورد استفاده بکار می روند از پنل های سقفی می توانید در موارد گوناگون استفاده نمایید. دارای رنگ بندی و طرح های متفاوتی می باشد. از نکات جالب توجه ساندویچ پنل های این است که شما بعد از پایان پروژه می توانید در پروژه های بعدی نیز از آنها استفاده نمایید.

از مزیت عمده این پنل ها این است که در فصل گرما درون را خنک و در فصل سرما درون را گرم نگه می دارد که همین سبب عدم اتلاف انرژی می گردد. از جفت شدن ساندویچ پنل های سقفی در کنار هم یک سقف یکپارچه و یکدست به وجود می‌آید. زیبایی سازه مورد نظر را با استفاده از ساندویچ پنل تکمیل کنید.

مشخصات فنی و جنس ساندویچ پنل

نوعی از مصالح ساختمانی که از دو لايه ورق که مابين آنها فوم تزريق شده است و جهت پوشش سقف بکار مي رود ، ساندویچ پنل می نامند.بهترین نوع فوم استفاده شده برای ساندویچ پنل  فوم پلی یورتان هست که استحکام و مقاومت بالایی دارد. با توجه به اورلپ و ذوزنقه بودن شکل پنل های سقفی امکان ورود آب به درون امکان پذیرنیست. ساندویچ پنل های سقفی به گونه ای طراحی و ساخته‌ شده‌اند که یکدیگر را پوشش می‌دهند. ساندویچ پنل دارای عرض یک متر و هشت سانتی متر که عرض مفید آن یک متر و طول بیش از یک متر تا اندازه دلخواه چهارده متر است. جنس ورق های پنل های سقفی از ورق های یک روی و دو روی آلوزینک از بیرون و فویل مسطح آلومینیوم از داخل است.

بعلاوه از ورق های گالوانیزه و آلومینیومی نیز به صورت دو رو ورق و یا یک رو ورق فویل استفاده می گردد. ضخامت پنل های سقفی بین دو تا پانزده متر است. ساندویچ پنل های سقفی دارای طرح و رنگ های گوناگونی می باشد که شما می توانید متناسب با سلیقه خود آنها را انتخاب نمایید. فوم داخلی پنل سقفی از پلی استایرن، پلی یورتان، پشم شیشه ، و … می باشد که این فوم ها در برابر حرارت و آتش مقاوم هستند. شکل ظاهری ساندویچ پنل های سقفی در طرح متنوعی نظیر سینوسی، کرکره ای، ذوزنقه، طرح سفال، شادولاین و … می باشد که براساس نیاز مشتری تولید و عرضه می‌گردنند. استفاده از این پنل ها سبب زیبایی بنای مد نظر می گردد، به طوری که شما از دور می توانید این زیبایی را حس کنید.

کاربرد ساندویچ پنل

از ساندویچ پنل برای پوشش سقف های گوناگون استفاده می گردد. توجه داشته باشید که ضخامت هر کدام از پنل های سقف مورد استفاده می تواند مختلف باشد.

موارد استفاده ساندویچ پنل  عبارت اند از:

۱.برای پوشش سقف کانتینرهای حمل نقل عمومی و کانکس از پنل های سقفی استفاده می گردد.

۲.برای پوشش سقف سوله و انبار کارخانجات و …. با توجه به سبک بودن و امکان جابجایی این پنل ها بهترین گزینه برای پوشاندن سقف سوله و انبار هستند، زیرا مقاومت بالایی دارد مانع نفوذ آب به درون می شود از همه مهم ‌تر تر موجب زیبایی بنای مورد نظر می‌گردد.

۳.برای پوشش سقف ساختمان های صنعتی مسکونی نیز استفاده می شود. نصب سریع این پنل ها به همراه قیمت مقرون‌ به‌ صرفه پنل های سقفی موجب استفاده گسترده از این پنل های سقف شده است.

۴.ساندویچ پنل های سقفی برای پوشش سقف سردخانه های متحرک و ثابت بهترین گزینه می باشد.

۵.برای پوشش سقف ویلاهای پیش ساخته ، سالن های ورزشی، ادارات، اردوگاه های موقت، ساخت سرویس بهداشتی ،ساخت بیمارستان های صحرایی و…بکار می رود.

۶.برای ساخت آشیانه هواپیما می‌توانید از ساندویچ پنل استفاده کنید.

انواع ساندویچ پنل :

الف) ساندویچ پنل سقفی ساده: این نوع پنل سقفی به شکل ساده است، ورق های استفاده شده در این نوع سقف بسیار ساده و بدون شیار، شکل و کرک هستند.

ب) ساندویچ پنل سقفی پیچ مخفی: ساندویچ پنل سقفی پیچ مخفی به سبب ساختاری ذوزنقه ای و اورلپ های شکلی ای که دارند روی همدیگر قرار می‌گیرد و پیچ را می‌پوشاند طوری که پیچ معلوم نمی‌گردد.

مزایای ساندویچ پنل

۱.در برابر حوادث طبیعی زلزله، سیل ، آتش سوزی مقاوم هستند.

۲.وزن سبک و مقاومت بالایی دارد که امکان جابجایی سقف های را زمان عدم استفاده فراهم می نماید، طوری که می توان آن را در مکان های دیگر نیز بکار برد. همچنین ساندویچ پنل های سقفی در اولین فرصت قابل نصب هستند.

۳.برای مناطق مختلف آب و هوایی مناسب بوده، دارای عایق سرما و گرماست ، رطوبت را کاهش می دهد، ضد قارچ و … هست.

۴.سانددویچ پنل ها دوستدار محیط زیست هستند و موارد به کار رفته در آن قابل بازیافت است. در دنیایی که بحران محیط زیست به یک چالش تبدیل گشته است، استفاده از این سقف های می تواند دغدغه های محیط زیستی را تا حدودی کم کند.

۵.ساندویچ پنل های سقفی نظیر پنل های دیواری دارای تنوع رنگ و شکل هستند که شما می توانید متناسب با ساخت و کاربرد سازه مورد نظر آن را انتخاب و در محل مورد نظر نصب کنید.

۶.عایق صوتی دارد و موجب می شود که صدا به بیرون و برعکس به داخل وارد نگردد.

۷.در برابر پوسیدگی و رنگ زدگی مقاوماست و دارای طول عمر بالایی بوده، که همین می تواند برای شما مقرون به صرفه باشد.

۸.به آسانی ساندویچ پنل های سقفی را می توانید مورد شستشو قرار دهید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *