بلاگ

سقف‌ عرشه فولادی چیست؟

در عرشه فولادی

سقف‌ عرشه فولادی که معادل انگلیسی آن در زبان انگلیسی metal deck (متال دک) می باشد، سقف‌هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از دیگر سقف‌ها متمایز می‌شود.

سقف عرشه فولادی (متال دك) مشخصه های آن

سقف عرشه فولادی (متال دك) با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون میلگرد است که نیازبه قالب بندی ندارد. یکی از روش های جدید اجرای سازه سقف کامپوزیت عرشه فولادی (متال دك) است که امروزه افراد خیلی زیادی در دنیا به آن علاقه دارند و هواداران بسیاری دارد. این سقف در مقایسه با سقف های مشابه حدود 30 تا 60 درصد وزن کمتری داشته و سرعت اجرای این سقف نزدیک به 12 برابر از سقف های معمولی مانند دال بتنی و تیرچه بلوک بیشتر است.

این سقف دارای بتن ریزی با سطح بسیار هموار و یکپارچه ای می باشد که بعد از آن کف سازی و پوکه ریزی نیاز نیست و با سرعت بالا برای عملیات نازک کاری آماده می شود. همانطور که ذکر شد این نوع سقف نیاز به قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان بشمار می رود ، ندارد و اجرای سقف را سرعت می بخشد و می توان پس از کامل شدن شبکه های تاسیساتی یه صورت یکجا کل سقف وطبقات را بتن ریزی کرد. ورقه ها بدون جوشکاری و فقط با میخ های فولادی نصب می گردد.

سقف عرشه فولادی (متال دك) مشخصه های آن

سقف عرشه فولادی (متال دك) مشخصه های آن

سقف عرشه فولادی ، سقف‌هایی با عملکرد توأم بتن و فولاد (کامپوزیت) هستند و به این صورت بارهای سازه ای وارده به ساختمان را تحمل می کنند.

از جمله عناصری که این سقف را از سایر سقف ها متمایز می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی
برش گیرهای به کار رفته در این سقف

مراحل اجرا سقف عرشه فولادی

مراحل اجرا سقف عرشه فولادی

مراحل اجرا سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی درمراحله های زیر به اجرا در می آیند:

مراحل اجرا سقف عرشه فولادی

۱- دپو و انتقال به طبقات : پس از انتقال ورق های کامپوزیت به کارگاه و دپو در یک فضای کوچک ، بوسیله نیروی انسانی و بدون اینکه به ماشین آلات نیاز باشد و تنها با استفاده از یک بالابر به ترازهای مختلف طبقات انتقال می یابد.

۲- جا گذاری عرشه های فولادی : این عرشه ها دارای گیره های نر و مادگی می باشند که به آسانی نیروی انسانی نیمه ماهر می توانند آنها را در یکدیگر درگیر کنند و پس از این مرحله می توان در طبقات به آسانی رفت و آمدکرد و به شکل قابل توجهی سرعت کاربالا می رود.

۳- نصب میلگرد و گل میخ : برای اتصال عرشه های فولادی برروی تیرها از گل میخ استفاده می کنند و این کار سبب می شود که وزن تیرهای فولادی مصرف شده کاهش یابد.

۴- بتن ریزی : پس از اینکه میلگردها متصل شدند بتن ریزی انجام می گردد ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات موجب می شود هوا به سرعت و آسان تر خارج شود.

مراحل اجرا سقف عرشه فولادی

بیشتر بخوانید : مزایای سقف عرشه فولادی

مزایای سقف عرشه فولادی

  • سرعت بالا
  •  سبک
  •  مقرون به صرفه
  • استاندارد
  •  مدرن بودن
  •  ایمنی بالا

سرعت : اجرای سقف های عرشه فولادی سریع اند به صورتیکه درسریعترین نوع آن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع در یک روز تحویل داده می شود، بیش از ۵۰% زمان اجرای سقف ها را کاهش می دهد، نیاز به شمع گذاری ندارد، نصب آن راحت است ، می توان بتن ریزی چند سقف را همزمان انجام داد همچنین عملیات قالب بندی و باز کردن دوباره را حذف کرده است.

مزایای سقف عرشه فولادی

سبک بودن : حدود ۲۵% از بار مرده سقف را کم می کند ،۱۰ تا ۳۰% در فولاد سازه فلزی صرفه جویی می شود ،۴۰ تا ۷۰% مصرف میلگرد سقف را کم می کند ، در مصرف بتن ۱۰ تا ۱۵% صرفه جویی می شود بعلاوه می توان ورق عرشه فولادی تا ۲۵۰۰ متر مربع در یک تریلر حمل نمود

صرفه اقتصادی : هزینه اجرای اسکلت را بیش از ۵۰ درصد کم می شود ، سرمایه به سرعت باز می گردد، هزینه های بالاسری نظارت و اجرا کم می شود ، وام صنعتی سازی حداکثری به آن تخصیص می یابد ، هزینه های کارگاهی کاهش می یابد.

استاندارد: بهترین نوع سقف کامپوزیت و قابل طراحی در نرم افزار E tabs، یکپارچگی و صلبیت بیشتر دیافراگم سقف، بکارگیری برشگیرهای استاندارد منطبق بر اصل دهم مقررات ملی ساختمان با سرعت نصب بالا و آسانی اجرا که به جای ناودانی و برشگیرهای سنتی استفاده می شود.

مدرن بودن : مقاومت کششی بالا عرشه راندمان بالایی دارد ، باتوجه به ضخامت های مختلف قابل انعطاف طراحی می شود ، اصطکاک بتن و ورق فولادی برای فرم خاص عرشه فولادی افزایش می یابد، بکارگیری عایق های صوتی و حرارتی ممکن می شود، زیرنمای زیبا برای پارکینگ های طبقاتی دارد که نیاز به سقف کاذب را از بین می برد ، ارتعاشات سقف کم می شود ،عمر مفید و طولانی دارد.

ایمنی: به عنوان قالب دائمی استفاده می شود، در اولین مرحله اجرا سکوی مناسبی در اختیار دارد، در هنگام زلزله ریزش (آوار) اتفاق نمی افتد، به دلیل ماندگاری قالب خطر سقوط تجهیزات از بین می رود.

قیمت سقف عرشه فولادی

قیمت سقف عرشه فولادی

قیمت سقف عرشه فولادی را قیمت اجزا تشکیل دهنده به اضافه دستمزد اجرا تعیین می کند که با توجه به اینکه قیمت ورق گالوانیزه در نوسان است ، قیمت سقف عرشه فولادی نیز به صورت روزانه نوسان دارد و متفاوت است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *