بلاگ

گل میخ عرشه فولادی چیست ؟

در عرشه فولادی, مقاله

گل میخ عرشه فولادی چیست ؟

گل میخ عرشه فولادی وظیفه اتصال عرشه و بقیه اجزاء، تحمل تنش و انتقال نیرو بین بتن و فولاد را بر عهده دارد. به همین خاطر به نام پایه برش گیر نیز شناخته می شود. گل میخ عرشه فولادی به صورت مستقیم یا از روی ورق گالوانیزه روی بال تیر جوش داده می شود. در حقیقت اینگونه می توان گفت که قطعه گل میخ به عنوان یک واسط میان ورق گالوانیزه و بتن عمل می نماید.

سقف های عرشه فولادی یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی در اجرای سقف هاست . عرشه فولادی دارای پروفیل ذوذنقه ای به همراه برجستگی هایی برای درگیر کردن بتن و ورق می باشد. برای اتصال عرشه فولادی به سایر اجزا، از گل میخ عرشه فولادی استفاده می شود گل میخ علاوه بر اتصال عرشه فولادی به بقیه اجزا، انتقال نیروی برشی بین بتن و فولاد است.

 

 

گل میخ گل میخ عرشه فولادی در واقع رابط میان ورق گالوانیزه و بتن هستند تا بتوانند از لحاظ سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را تامین نمایند و در واقع همان نقش برشگیرها را انجام میدهند.

قطر این برش گیر ها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغییر است . در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می گردد نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر باشد.

این گل میخ ها بوسیله دستگاه جوش قوسی الکتریکی مخصوصی به تیر های سازه ای جوش می گردنند. این فرایند جوشکاری می تواند هم بصورت مستقیم روی بال تیر سازه ای قبل از قرارگیری گل میخ با ایجاد یک حلقه سوراخ در ورق و هم از روی ورق انجام شود. در ضمن سرامیـکی در محل جوش قرار می گیرد تا از حوضچه مذاب بوجود آمده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت کند.

تنها روش استاندارد تولید گل میخ برشگیر، روش فورج سرد است که بوسیله ماشین آلات مخصوص و مواد اولیه با آلیاژهای مرغوب قابل تولید می باشد. دیگر روشه ای غیر استاندارد تولید، مانند فورج گرم یا ریخته گری بخاطر استفاده از مواد اولیه نامرغوب و یا ضایعاتی دارای استحکام پایین و به تبع آن موجبات ناپایداری سازه را فراهم می سازد.

مزایای استفاده ازانواع گل میخ عرشه فولادی

سرعت بالا در اجرای عملیات

پیش از انجام جوشکاری به آماده سازی و برشکاری مخصوصی لازم ندارد.

تفاوت آن با ناودانی در جهت انتقال نیرو است به طوری که می تواند نیرو را در همه جهت ها پخش کند ولی ناودانی فقط می تواند نیروی وارده را به صورت عمودی منتقل نماید.

زمان جوشکاری دیگر برش گیرها با مشکل تغییر شکل تیر روبرو می شویم اما حین جوشکاری گل میخ این مشکل وجود ندارد.
جوش گل میخ به صورت یکنواخت با توجه به تنظیمات دستگاه جوش انجام می شود در صورتی که کیفیت جوش ناودانی به مهارت شخص جوشکار بستگی دارد.

در هنگام اتصال این امکان وجود دارد که با توجه به شرایط و تمایلات گل میخ مستقیما یا از روی ورق گالوانیزه جوشکاری شود ولی ناودانی و نبشی امکان اتصال از روی ورق را ندارند.

روش تولید گل میخ برشگیر :

نحوه تولید گل میخ برشگیر بر اساس استاندارد «فورج سرد» عنوان شده است و دلیل فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی است. فولاد مورد استفاده جهت تولید گل میخ برشگیر باید ترکیب شیمیایی مخصوصی داشته باشد که این مفتول را در دسته فولادهای آلیاژی خاص قرار می‌دهد در نتیجه استفاده از میلگردهای ذوبی جهت تولید گل میخ به هیچ عنوان مورد تأیید نمی‌باشد . چنین محصولاتی درصورت تولید فاقد ارزش فنی می باشد در ضمن خواص مکانیکی ومقاومت لازم را نداشته وجوش پذیری مناسب نیز ندارند .

ویژگی تولید به روش فورج سرد:

افزایش دانسیته و یکنواخت شدن جهت لایه‌های داخلی فولاد که موجب افزایش استحکام کششی سختی و استحکام تسلیم می‌گردد .روش استاندارد برای اتصال گل میخ ها، استفاده از فناوری است گل میخ برشگیر اصلی ترین و مهمترین قطعه در سازه کامپوزیت است و از فولاد آلیاژی کم کربن و با فرایند ” فورج سرد ” تولید می گردد. گل میخ ها با سایزهای متفاوت، کاربرد های مختلف دارند.

معایب فنی گلمیخ‌های حاصل از ریخته‌گری وفورج گرم :

۱-یکسان نبودن استحکام مکانیکی در ناحیه های مختلف قطعه که باعث ایجاد ترک و درنهایت منجربه شکست می‌گردد.

۲- وجود تنش های پسماند در قطعات تولیدی به روش ریخته‌گری و فورج گرم

روش نصب گل میخ‌های برشگیر:

گل میخ‌های برشگیر توسط دستگاه جوش قوسی الکتریکی به نامبه تیرهای سازه ای جوش می‌شوند. این فرایند جوشکاری می‌تواند هم به صورت مستقیم روی بال تیر سازه ای و هم از روی ورق انجام شود.

وجود حلقه سرامیکی در محل جوش موجب می‌شود تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید . همچنین سبب محافظت از اپراتور دستگاه می‌شود. (Stud Welding)

یکی از روش های تست گل میخ عرشه فولادی پس از نصب وارد آوردن فشار یکنواخت و نه ضربه هست به این صورت که با اعمال نیروی یکنواخت گل میخ را تا حدود ۳۰ درجه نسبت به محور طولی گلمیخ خم کرد که نباید طی این خم شدن جوش گل میخ شکسته و کنده شود.

با توجه به اینکه این برشگیرها نقش مهمی در ایمنی سقف هنگام بهره برداری و زمان زلزله ایفا می‌کنند. در انتخاب گل میخ باید دقت کافی انجام شود و همچنین نصب گل میخ‌ها باید بوسیله افراد متخصص انجام گردد.

سرعت نصب و اجرای محصول در مقایسه با سایر برشگیرها

سرعت اجرای هر قطعه حدود چند ثانیه و اجرای برشگیر ناودانی حدود ۲ الی ۳ دقیقه هست.

قدرت انتقال نیرو درهمه جهت ها، در صورتی که ناودانی فقط قابلیت انتقال به صورت عمود را دارد.

برقراری قوس حدود ۸۰۰ میلی ثانیه و در ناودانی حدود ۳ دقیقه می باشد.

به آماده سازی نیاز ندارد در صورتی که ناودانی به برش گل زنی پیش از جوش نیاز دارد.

کیفیت جوش گل میخ بالاتر است و به الکترود نیازی ندارد.

این محصولات پس از عملیات جوش تغییر شکل ندارند و زمان اجرا و اتصال آن ها بسیار سریع است . به همین خاطر می توانند به جای برشگیرهایی مانند نبشی و ناودانی استفاده شوند.

 

 

نکات اجرایی :

ابعاد تک تک قطعات تولیدی باید کاملاً مطابق آیین‌نامه‌ها کنترل گردد، گل میخ عرشه فولادی باید عاری از هر جور زنگ، زخم ناشی از زنگ زدگی، رطوبت و هرگونه مواد مضری باشند. که اثرات منفی بر روی عملیات جوشکاری می‌گذارند باشند. حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری باید بطور کامل خشک باشند.

وجود هرگونه ترک، مویه، لهیدگی، تخلخل وعدم سازگاری ابعادی با نمونه استاندارد نشانه کیفیت پایین قطعه تولیدی هست واز نظرفنی غیرقابل استفاده شناخته می‌شود. در نتیجه گل میخ‌های برشگیر که با روش های ریخته‌گری، فورج گرم ویا با استفاده ازمیلگردهای ذوبی تولید می‌گردد به خاطراینکه ساختار متخلخل وغیرهمگن دارند ودرفرآیند تولید با کیفیت یکنواخت تولید نمی شوند به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

گل میخ‌ها یا برشگیرهای خاصی که در سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی (متال دک) استفاده می‌گردد به دلیل نوع مصالح و شیوه خاص اجرا، یکی دیگر از نقاط قوت سقف‌های عرشه فولادی بشمار می روند.

قطر این گل میخ‌ها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغیر می باشد و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ پس از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه‌گیری می‌شود نباید کمتر از ۴۰ میلیمتر باشد .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *