بلاگ

نبشی  فولادی چیست ؟

در عرشه فولادی, مقاله

نبشی  فولادی چیست ؟

پروفیلی که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم باشد نبشی نام دارد . نبشی فولادی یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی است که به شکل مرکب و منفرد در پروژه های عمرانی, ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. علاوه بر این می توان از به صورت ترکیبی و با استفاده از وسایل و سازه های دیگر استفاده کرد.

انواع نبشی فولادی

نبشی  فولادی از لحاظ نوع تولید به دو نوع تقسیم می گردد:

نبشی پرسی: در این روش ورق فولادی را از وسط خم کرده بعد آن را به شکل نبشی در می‌آورند (توجه داشته باشید که ورق استفاده شده ۶ متری هستند).

نبشی فابریک : ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می شود.

از لحاظ شکل ظاهری نیز نبشی فولادی را طبقه بندی می نمایند که بر اساس این دسته بندی نبشی های را به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می کنند که از ظاهرشان می توان متوجه تفاوت بین آنها شد.

نبشی بال مساوی:

نبشی را در نقشه های ساختمانی با حرف انگلیسی ال ( L ) نمایش می دهند و اگر بال مساوی باشد بعد از حرف L سایز بال را درج می کنند مثلا L200 یعنی نبشی های بال مساوی با اندازه بال 200 میلیمتر نشان می دهند.

نبشی اسپیرال چیست ؟

نوعی از نبشی با بال مساوی سبک که از سایز ۲۰*۲۰*۲ تا ۵۰*۵۰*۵ تولید می گردد. در بازار، نبشی اسپیرال با عنوان گرم نورد دیده ی بال مساوی شناخته می شوند.

نبشی بال نامساوی :

در این میان نبشی های نامساوی از جمله مقاطعی می باشند که در صنایع مخصوص و ویژه ای به کار می روند که به هر دلیل، امکان استفاده از نبشی های متداول و یا اصطلاحا مساوی (L) وجود نداشته باشد و فقط راه حل استفاده از نبشی های نامساوی است. نبشی های نامساوی در ابعاد و ضخامت های مختلف موجود می باشد. انواع نبشی استیل، نبشی آهن و همینطور نبشی نامساوی در همه ابعادهای استاندارد و پرکاربرد. نبشی نامساوی با متریال های گوناگون اعم از؛ ST52 ، ST37 و ST44 تولید و عرضه می گردنند. اگر بال ها نامساوی باشند در نقشه سایز هر دو بال به صورت ضرب کنار هم درج می گردد مثل L200*100 یعنی نبشی بال نامساوی که یک بال آن 200 میلیمتر و یک بال آن 100 میلیمتر می باشد.

کاربرد نبشی فولادی

یکی از مهمترین مقاطع نبشی است که درساختمان سازی و صنعت نبشی استفاده می گردد . نبشی کاربردهای متنوعی دارد که از جمله این کاربردها می توان به کاربرد در عضو بادبندی ، ساخت خرپا ، سازه های LSF دکل های انتقال نیرو و انواع قاب های فلزی به کار رفته در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اشاره کرد. در این مقاله به بررسی نحوه اتصال نبشی به عضو اتصال پرداخته شده است با توجه به طرح ارایه شده توسط مهندسین نبشی ها را بصورت شاخه و خرد شده ( نبشی لقمه) بکار می برند.
به طور معمول ازنبشی های با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت متصل کردن های پل ها به ستون ها , تیر آهن ها به بیم های باربر, ستون ها به صفحات درفونداسیون در ساختمان سازی و در صنعت استفاده می نمایند علاوه بر موارد فوق در ساخت ستون و همینطور خرپا استفاده می گردد. در بعضی سازه ها دیگر مانند سازه های مرتبط به آسانسورها از نبشی های خرد شده استفاده می گردد که با عنوان نبشی لقمه شناخته می شوند.

در سقف های کرمیت برای بال بالایی تیرچه نبشی، تسمه یا ناودانی استفاده می شود و در درون بتن پوششی قرار می گیرد. گر چه استفاده از نبشی مرسوم تر است.

برای اتصالات ساده در سازه از نبشی استفاده می نمایند. انواع اتصال ساده عبارتند از : اتصال نبشی جان ، اتصال با نبشی نشیمنی ( تقویت نشده ) و ( تقویت شده ) ، اتصال نیم گیردار ( نیم صلب ) اتصال گیردار ( صلب ) وغیره …. .

عضو اتصال در این مقاله سپری در نظر گرفته شده است . این مدل سازی با استفاده از نرم افزار اجزای محدودی ABAQUS انجام شده است و در آن ظرفیت باربری نبشی در حالت های مختلف اتصال بررسی شده و نتایج به دست آمده, با نتایج محاسبات آیین نامه ای ظرفیت باربری تک نبشی به شیوه های LRFD و ASD مقایسه گشته است.یافتن بهینه ترین حالت اتصال و استفاده از آن موجب افزایش ضریب اطمینان می شود و به این ترتیب ایمنی سازه ها بدون افزایش اندازه مقاطع و فقط با استفاده از فرم بهینه اتصال افزایش خواهد یافت . از سوی دیگر دراین مقاله,نقاط تمرکز تنش نیز برای هر حالت اتصال معرفی شده اند .

با شناسایی نواحی این نقاط پر تنش و تقویت این محل ها, می توان بدون افزایش سایز مقاطع, ایمنی سازه را با هزینه ای بسیار ناچیز افزایش داد . بهینه ترین حالت اتصال , حالتی است که در آن ورق اتصال با هر یک از بال های نبشی , یک زاویه 54 درجه بسازد و ورق ها به گونه ای قرار بگیرند که مراکز ثقل نبشی و ورق های اتصال هم راستا با یکدیگر و بر روی یک خط فرضی استقرار گیرند.

در سازه های متعارف فولادی, اتصالات تیر به ستون معمولا با فرض صلب کامل یا مفصل ایده آل طراحی می گردنند، ولی بیشتر اتصالات واقعی تیر به ستون ،رفتاری مشابه اتصالات نیمه صلب دارند. یکی از انواع اتصالات متداول در سازه های فولادی ،اتصال یا نبشی جان و ورق جان هست که در صورت تقویت نبشی یا ورق اتصال ، اتصال از نوع ساده به سمت اتصال نیمه صلب سوق پیدا می کند. در این تحقیق به منظور بررسی و مقایسه رفتار غیر خطی اتصال با نبشی جان و ورق جان 8 نوع گوناگون از این دو نوع اتصال، به روش اجزا محدود با استفاده از نرم افزار ANSYS، آنالیز شده اند. تغییر شکل اجزای اتصال و توزیع تنش ها و همچنین تاثیر پارامترهای نظیر ضخامت ورق و ابعاد عضو اتصال در درجه گیرداری اتصال مورد بررسی قرار گرفته است.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

برای ممانعت از ریزش یا سقوط دیوارهای سفالی ساختمان بتن آرمه یا فولادی دیوارهای بدون نما و دیوارهای نمادار را باید به طرز مناسبی نبشی کشی نمود. عدم نبشی کشی دیوارهای نما دار و دیوارهای بدون نما از اشکالات اجرایی دیگر رایج ساختمان های بتنی هست.

نبشی لقمه چیست؟

در بعضی سازه ها مثل سازه های مربوط به آسانسورها نبشی های خرد شده بکار گرفته می شوند ، که اصطلاحا نبشی لقمه می گویند.

مشخصات نبشی

نبشی ها را با بر اساس دو شاخصه ی طول بال ها و ضخامت بال ها شناسایی می نمایند. به این صورت که منظور از نبشی 40*40*4 این است که طول بال های آن 40 میلی متر و ضخامت بال های آن 4 میلی متر است .

سنجش وزن تقریبی نبشی فولاد

وزن تقریبی نبشی فولاد را از فرمول (اندازه بال نبشی * طول نبشی * ضخامت نبشی * ۷۸۵۰ * ۲) محاسبه می نمایند . البته لازم به ذکر است در فرمول فوق واحد اندازه بال , طول و ضخامت نبشی بر حسب متر هست و وزن محاسبه شده با این روش بر حسب کیلوگرم می باشد.

نبشی در بازار ایران

نبشی هایی که در بازار ایران وجود دارد هم از تولیدات داخلی هست و هم به مقدار فراوان از کشورهایی چون روسیه و اکراین وارد می شود. نبشی ها از سایز ۲ تا ۲۰ در بازار موجود می باشند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *